درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 273
بازدید کل : 9298
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سبک زندگی دینی




 

-1 ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ

 

ﻓﺎﻣﺎ ﺣﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻻﮐﺒﺮ ﻓﺎﻧﮏ ﺗﻌﺒﺪﻩ ﻻ ﺗﺸﺮﮎ ﺑﻪ ﺷﯿﺌﺎ ؛ ﻓـﺎﺫﺍ ﻓﻌﻠﺖ

 

ﺫﻟﮏ ﺑﺎﺧﻼﺹ ﺟﻌــﻞ ﻟﮏ ﻋﻠﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﺍﻥ ﯾﮑﻔﯿﮏ ﺍﻣﺮ ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ ﻭ ﺍﻻﺧﺮﻩ ﻭ

 

ﯾﺤﻔﻆ ﻟﮏ ﻣﺎ ﺗﺤﺐ ﻣﻨﻬﺎ .

 

ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﭘﺲ ﺣﻖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺣـﻖ ﺍﺳﺖ ؛ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺗﻮ

 

ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﯽ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺷﺮﮎ ﻧﻮﺭﺯﯼ ؛

 

ﭘﺲ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺨﻠﺺ ﺍﻭ ﺷﺪﯼ ؛ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ

 

ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺮﺍ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ

 

ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯿﺪﺍﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﺪ .

 

 

 



ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺳﻨﺠﺶ ﯾﮏ ﺩﯾﻦ، ﮐﺎﺭﺁﻣﺪﯼ ﺁﻥ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ

 

ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻣﮑﺘﺐ ﻭ ﻧﺤﻠﻪ ﻓﮑﺮﯼ ﺩﺭ ﭘﯽ

 

ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ

 

ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻔﻊ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺣﺘﯽ

 

ﺍﻣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻔﻊ ﻣﻌﻘﻮﻝ، ﻓﺎﻗﺪ ﺳﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺎﺩﯼ

 

ﮐﺎﺫﺏ ﻭ ﻣﻮﻗﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯿﻞ ﻧﻔﻊ ﻃﻠﺒﯽ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﻮﺭ

 

ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺯﻧﺪﻩ ﯾﺎﺩ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﺒﺤﺚ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺤﺚ

 

‏« ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ‏» ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺻﺪ

 

ﺧﻮﺩ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﻮﺩ

 

ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻫﺪﻑ ﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ، ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻔﻊ ﻭ ﺳﻮﺩ ﺷﺨﺼﯽ

 

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ

 

ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺑﺒﺮﺩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﺎﻭﻥ . ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ

 

ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﺗﻮﺣﺶ، ﺁﺩﻣﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ

 

ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﻃﻐﯿﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻮﺩ،

 

ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻮﺍﯾﺪﯼ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ

 

ﻭ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺳﺎﺯﻭﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺷﯽ

 

ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﻮﺣﺶ

 

ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻤﺪﻥ ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﺩ؛ ﻭﻟﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻗﻀﯿﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺧﺘﻢ

 

ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺩﻭ ﺑُﻌﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻭ ﻏﺮﯾﺰﯼ ‏( ﻓﻄﺮﯼ ‏) ﺍﺳﺖ .

 

ﺩﺭ ﺑﻌﺪ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻣﯿﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﺶ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻻ ﺁﺩﻣﯽ

 

ﻓﻄﺮﺗﺎً ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺩﺍﺭﺩ . ﻋﻠﺖ ﻣﯿﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ،

 

ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺟﻠﺐ ﻧﻔﻊ

 

ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ .



ادامه مطلب ...


ﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺩﯾﻨﯽ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ 598، ﻣﺘﻦ ﺫﯾﻞ ﮔﻔﺘﺎﺭ

 

ﺣﺠﺖ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻏﻨﻮﯼ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻤﯿﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ

 

ﺑﺎﺏ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﻓﻘﻪ ﺩﺭ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺍﻋﻀﺎﯼ

 

ﺧﺎﻧﻪ ﻃﻼﺏ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ .

 

ﺳﺎﺑﻘﻪ ‏« ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ‏» ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ

 

ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺑﺤﺚ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﮔﻔﺖﻭﮔﻮﻫﺎﯼ

 

ﺍﻣﺴﺎﻝ، ﯾﮏﻣﻘﺪﺍﺭ ﺟﺪّﯼ ﺗﺮ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ، ﻭﻟﯽ

 

ﺍﺻﻼً ﺑﺤﺚ ﻧﻮﯾﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ

 

ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ، ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ "" life stile

 

ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﺳﺖ . ﻟﺬﺍ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺤﺚ،

 

ﺍﺑﺘﺪﺍﺋﺎً ﺳﺆﺍﻝ ﻣﺎ ﻧﺒﻮﺩﻩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺆﺍﻟﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ

 

ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ

 

ﺍﯾﻦ ﺟﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﺄﺛّﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟّﻪ ﻗﺮﺍﺭ

 

ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .

 

ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺣﯿﺚ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﯿﺪ،

 

ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺣﺮﻑ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺤﻘّﻘﯿﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ

 

ﮐﻪ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﺍﻭّﻟﯿﻦﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ

 

ﻣﮑﺘﻮﺏ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ، ﭘﯿﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺳﺒﮏ

 

ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﺒﻮﺩﻩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ، ﻣﺪّ ﻧﻈﺮ

 

ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ ‏« ﺳﯿﺮﺓ ﺍﻟﻨّﺒﯽ ‏» ﺩﺍﺭﯾﻢ، ﺩﻭ

 

ﺩﺳﺘﻪﺍﻧﺪ؛ ﺑﻌﻀﯽ ﺻﺮﻓﺎً ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮔﻔﺖﻭﮔﻮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ،

 

ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺷﯿﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ .

 

ﻟﺬﺍ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﮔﻔﺖ ﺍﺻﻞ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﺒﺎﺣﺚ، ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺪّﻥ ﺍﺳﻼﻣﯽ

 

ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺣﺘّﯽ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ

 

ﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﺍﺑﻦ ﺧﻠﺪﻭﻥ ﻫﻢ ﺭﯾﺸﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ

 

ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ .



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد